Pozor na „automatické“ převodovky

Slovo „automatický“ je zde  v úvozovkách, neboť lze pod ním rozumět různá konstrukční řešení. Ta nebudeme rozebírat, zaměříme se jen na možné potíže  které vás mohou čekat jak při nákupu, tak zejména po něm…

Pravidlo 1Neexistuje nic, jako „doživotní náplň“ převodovky. Pracovní médium (ATF, v běžném hovoru „olej“) je nutno pravidelně měnit. U převodovek s hydrodynamickým měničem momentu (např. Tiptronic apod.) je hranicí cca 80 000 km, u známých tzv. „dvojspojkových“ typů DSG (Direktschaltgetriebe alias Direct Shift Gear)  a Powershift (Ford) je podmínkou výměna nejpozději každých 60 000 km. Přejetí o 5 či 10 tisíc nejspíš nevadí, pokud má  však vozidlo najeto 100 a více tisíc bez výměny,přestaňte se o ně rovnou zajímat. Je nezbytné mít potvrzeno, kdy a zda vůbec byla tato výměna provedena, nestačí ji hned po koupi nechat udělat! Pokud to zjistit nelze,auto nekupujte.

Převodovka Ford Durashift má prý „celoživotní“ náplň. Nevěřte tomu.

Zjistěte,  také zda nejde o převovku typu CVT – tzv. „bezestupňovou“, variátor. Těm se raději  vyhněte rovnou. U nájezdu nad 100 000 km,což je většina ojetin,by to byla už  velká sázka do loterie.
Nicméně nelze vyloučit, že zrovna vám bude fungovat doslova „do rozpadnutí auta“, podobně jako nelze vyloučit, že příští rok přistanou na Měsíci Číňané.

Pravidlo 2 – Bez diagnostiky  (raději) ani ránu! Před zkušební jízdou a po ní je nutno načíst minimálně paměť závad řídící jednotky převodovky a jakákoliv uložená chyba znamená – nejste-li profesí specialista na automatické převodovky, mechatronik apod. – raději odchod od vozidla.

Pravidlo 3 – Zkušební jízda v délce minimálně 20, lépe třeba  až 50 km s vystřídáním všech možností řazení.
Po zařazení na místě nesmí vozidlo výrazněji  „pocuknout“, přeřazování za jízdy nesmí být trhavé, nesmíte registrovat rázy či škubání.
Drobnou výjimkou  v tomto může být  DSG převodovka v režimu „Sport“.
Změna otáček (sledujte otáčkoměr) však musí být při řazení vyšších stupňů vždy jen směrem dolů, otáčky  se nesmí ani krátkodobě zvýšit.
Při rychlém přidání plynu musí převodovka „odřadit nahoru“ – otáčky se proto krátkodobě zvýší.
Při jízdě je nutno zkusit i tempomat a při jeho využití při jízdě po rovném úseku nesmí otáčky nijak „oscilovat“, ručička otáčkoměru musí sedět doslova „jako přibitá“.
I  drobné výkyvy „cik-cak“ signalizují vadnou činnost převodovky!

Na závěr rady pro převodovku  DSG (výborná volba, pokud je o převodovku řádně pečováno.
Pro méně chápavé – rada se týká JEN DSG…) :

  • zařaďte u  nastartovaného  vozidla stojícího na rovině při sešlápnutém pedálu brzdy  na rovině „D“.
  • nesmíte zaregistrovat jakýkoliv pokus o pohyb vozu – zvuk či  škubnutí /cuknutí
    (méně pozorné bych nasměroval do komentářů – opravdu zde žádný „rozpor“ není, když vám někdo kopne do stojícího auta když stojíte na brzdě, taky to většina lidí uvnitř vozu zaregistruje.
    Prosím proto, abyste již zbytečné komentáře o tomto  nepřidávali, svědčí  totiž jen a jen o vaší nepozornosti při čtení psaného textu.)
  • vozidlo se musí  po uvolnění pedálu brzdy bez jakéhokoliv sešlápnutí plynového pedálu zvolna a plynule bez trhání rozjet a po rozjezdu (stále bez jakékoliv manipulace s pedálem „plynu“)  zařadit  i druhý převodový stupeň – sledujte indikaci řazení na palubní desce. Jakákoliv odchylka od takto popsaného stavu je nepřípustná.
  • vyhněte se raději sedmistupňovým DSG převodovkám používajícím suché spojky. Moc se nepovedly, mají kratší životnost. Problémy se spojkami se objevují mnohdy už kolem 80 až 100 tis.km nájezdu.
    Pokud DSG, pak raději  šestirychlostní se spojkami v olejové lázni.
  • případná závada v řazení se projeví v 90 % případů po úplném prohřátí náplně převodovky, nestačí mnohdy obvyklá zkušební jízda stylem  „vyjedeme z bazaru, na prvním kruhovém objezdu se otočíme a vrátíme zpět“ přičemž vozidlo musíme alespoň krátkodobě, po ohřátí rozjet na minimálně 100, lépe alespoň 120-130 km/h (byť tím samozřejmě porušíme rychlostní limit 90 km/h mimo obec a mimo dálnici…)

Pozor na českou specialituzjistili jsme, že některé ojeté vozy z českých leasingových firem, byť servisované v předepsaných intervalech nemají výměny ATF prováděny vůbec.
Původně jsme měli podezření, že si tak leasingová společnost „snižovala náklady“ – prostě si řekla „olej v převodovce neměńte“.
Po ověření na konkrétním zjištěném případu jsme však dospěli k závěru, že většinou jde o  pochybení servisu!

Tento a všechny další příspěvky zde vám přináší web www.dobreojetiny.cz

Reklamy

39 komentářů: „Pozor na „automatické“ převodovky

  1. Před časem jsem koupil Ford Mondeo, rok výroby 2008 (pomáhali pánové z Auto AZ). Převodovka je manuální Volvo a sám Ford tvrdí, že náplň oleje je doživotní. Našel jsem však jeden autorizovaný servis ve Svitavách, kde přijímací technik říká, že i zde měnit po 100 000 km. Vzhledem k tomu, že auto má najeto 192 000 km a nepředpokládám, že někdy někdo olej v převodovce měnit, neváhal jsem a 1 500 korun obětoval. Asi na to něco je, protože jsem se ptal známého, který opravuje auta doma a ten říká to co zde píše autor článku – doživotní náplň neexistuje.

    1. Zdravíme, pane Přichystale 🙂 Máte pravdu,i v manuální převodovce je vhodné náplň vyměnit, byť není tak choulostivá jako automat a klientům v tomto smyslu dáváme vždy příslušné doporučení.
      U převodovek automatických je však dodržení rozumného intervalu (dle výrobce nebo ověřených zkušeností plus mínus něco) nutnost.

      Vladimír Tylšar, Auto AZ & dobreojetiny.cz

    2. Dobrý den, chtěl bych se prosím optat jaký je typ převodovky ve Fordu Focus C-max rv. 2006 tam je ( CVT) variátor?? A Ford C-max rv. 2008 je Powerhift?? Moc díky za info. Vyhlížím C-maxe,ale raději bych Powerhift.

  2. Dobrý den. Mám tedy vyměněno, i když až na druhý pokus, protože Volvo převodovka v Mondeu není úplně běžná věc, takových je málo, a servis to zjistil až po sundání krytů. Olej se tedy objednával, protože je zde jiný než v převodovkách Ford. 😉

    1. Popravdě – již pohledem na motor u Vašeho Mondea by měl servis vědět, o jakou převodovku jde popř. lze typ a specifikaci náplně snadno zjistit z VIN kódu vozidla…Olejů pro manuální převodovky není zase taková přehršel, jde většinou jen o správné určení API specifikace (GL…) Chybná volba oleje manuální převodovky nemá fatální následky.

      Tématem příspěvku však byly automatické převodovky, kde je nutná jak výměna v předepsaných intervalech, tak přesná specifikace ATF a znalost a přesné dodržení postupu dle výrobce (u DSG se např. sleduje teplota diagnostikou, olej se plní za chodu atd.)

  3. No to jsem se tu dočetl věci.Já snad budu trnout hruzou , jak zde vidím nepsal tento clanek zadny neznalec ,ale asi opravdu profik. Prave jsem koupil ojetou Toyotu avensis 2013 najeto 57000 s CVT automatickou prevodovkou,nema asi vychytaný konstrucní uskalí. 😦 JIri B.

    1. Dobrý den, převodovky druhu CVT mívají obecně potíže kolem nájezdu cca 100 000 km a více. Třeba vás ani žádný problém nepotká 🙂

  4. Dobrý den ,zapomněl jsem jenom dodat ,že tento článek je opravdu poučný a stručný,velmi fandím těmto zakladatelům webovek. Osobně bych do automatu asi nešel ,ale žena si vyměnila Toyotu avensis diesel manuál ,za právě výše zmiňovanou toyotu avensis v benzínu a automatu CVT variatoru do města. Převodovka zatim funguje tak jak má podle vašich pravidel ,jediné čehož jsem se zalekl je že při zařazení z P na D nebo z P na R citim lehoulinkou ale lehoulinkou vůli toho že, auto jakoby se chtělo rozjet ,je to asi to cuknuti ,ale opravdu hodně slabé. Tak nevím. Budu spolehat na to že toyoty jsou synonymem spolehlivosti,doposavad jsem žádnou predchozí neopravoval…. a snad moje žena udělala dobře že to vyměnila v Autorizovaném servisu.
    Ale jak jsem již uvedl dávám palec nahoru za váš stručně obecný a hlavně poučný článek.. Jiří a Pavla

    1. Pokud nejde o nějaké výrazné „škubnutí“, nemělo by to nic znamenat.
      Každý „automat“ se chová poněkud jinak, rozsáhlejší popis chování byl směrován na dvojspojkové převodovky DSG / Powershift tak, aby i laik byl schopen identifikovat zjevně vadnou či opotřebenou převodovku tohoto typu.

      Rozhodně dávám za pravdu Vaší poznámce o dobrém jménu Toyoty z hlediska kvality a spolehlivosti.

  5. Dobrý den, mám Ford Galaxy rok výr. 9.2011, najeto 200000km, automat Powershift, nic co popisujete jako závady převodovka nedělá, z cela plynulý chod, třikrát se mi, ale stalo, že vyskočila závada na převodovce, převodovka jde do nějakého nouzového chodu, kdy řadí jen tři stupně. Když se závada zobrazí, závadu nedoprovázejí žádné akustické zvuky, prostě nic, když vypnete zapalování a poté znovu nastartujete vše je v pořádku a převodovka krásně řadí jako by se nic nestalo. Výměna oleje prováděna pravidelně, při poslední výměně oleje v KAPS, technik po provedené projížďce a výměně oleje sdělil, že je vše v pořádku, nevíte čím by to mohlo být Jirka

    1. Dobrý den, je třeba zkontrolovat nejprve, zda je v paměti závad řídící jednotky převodovky uložena nějaká chyba a celkově prověřit stav převodovky. Pokud se něco podobného stane 1 x do měsíce, neřešil bych. Ve 200 000 km může být už celkové opotřebení převodovky docela znatelné, může jít o problém v mechatronice převodovky…těžko říct.

  6. Dobrý den, dnes jsem byl na diagnostice Převodovka TCM řídící modul převodovky TCM, Chybový kód P0771 – řídící elektromagnetický ventil E- výkon, – žádný příznak, – přerušovaný

  7. Problém v mechatronice, příslušný solenoid vykazuje pravděpodobně občas „nestandartní“ parametry a řídící jednotka reaguje přepnutím do nouzového režimu,což má být jakási ochrana před event. poškozením dalších dílů.
    Pokud se závada po vypnutí motoru a novém startu již neprojevuje, jde o chybu sporadickou- otázka je jak často to bude dělat v provozu.
    Domnívám se, že ani síť Fordu ani firmy zabývající se opravami automatických převodovek nebudou schopny věc nějak jednoduše a efektivně řešit, pokud vím FMC nabízí jen a pouze celé repasované převodovky.
    „Zlí jazykové“ tvrdí dokonce, že Powershift = max. 200 – 250 000 km, to je ale „JPP“ (jedna paní povídala) já osobně už výběr vozidel s tímto druhem převodovky s klienty raději brzdím…

    Víc k věci samé říct neumím. Bohužel se domnívám, že už může jít o celkové opotřebení modulu mechatroniky, ale mohu se samozřejmě mýlit.

    1. Dobrý den, závada vyřešena, počal jsem sledovat, za jakých podmínek, popisovaná závada nastane scénář byl vždy stejný, vždy při studeném motoru ( tak i převodovky ), závada nastala jen za podmínek, že jsem po chvíli jízdy cca. kilometru zastavil a zařadil P a poté jsem se během 2 až 3 minut opětovně rozjel, na teploměru se ručka ještě nepohnula. Pokud jsem s vozidlem jel bez zastavení, až do aspoň minimálního zahřáti vše v pořádku. Vzhledem k uvedenému jsem začal mít podezření, že v převodovce je málo oleje, jelikož se olej při zahřátí roztahuje. Proto jsem navštívil fa. KAPS, vše jsem konzultoval s technikem a ten mi sdělil, že by to tak mohlo být, nechal jsem zkontrolovat olej, v převodovce chybělo 0.8l oleje, diagnostika převodovky neměla žádnou závadu, vozidlová jen, jak jsem již uvedl. Unik oleje nezjištěn, když jsem se zeptal kam olej z převodovky zmizel pokrčil jen rameny. Dle mého by se měla převodovka po výměně oleje projet, aby se olejem naplnili součástí převodovky a poté znovu překontrolovat hladinu v převodovce, což se po prováděné výměně oleje nekonalo. Po dolití oleje vše ok. Dle mého převodovky rychleji řadí při studeném motoru a i v menších otáčkách srovnatelně jak při zahřátém motoru.

  8. Dobrý den mám ford mondeo r.v.2010 2.0 nafta v automatu vymenil jsem komplet spojku odesel setrvacnik spojka stala 40tisic byl problem sehrat vydlicky do potrebneho nastaveni ale az ve tretim fordu se to podarilo auto ma najeto 170tisic.. Ale stale mam problem ze do kopce na zpatecku to trhave couva elektronicky vse v poradku nova spojka i olej a uz nikdo nevi co s tim… Dekuji moc za nejakou radu

  9. Dobrý den chci se zeptat jaký typ automatu má ford focus rv 2006 a dále škoda fábia též automat rv 2003 popř jaká převdovka je moc děkuji

    1. Dobrý den, tuto informaci vám poskytne na základě sdělení VIN kódu konkrétního vozidla každý servis Ford a Škoda.

  10. Dobrý den, jaký je interval výměny oleje v atomatické převodovce u vozu NISSAN MURANO 2,5cdi r.v. 2011 ? Dík za odpověď.

    1. Dobrý den,zde nesuplujeme technickou poradnu,odpověď hledejte buď v dokumentech k vozu nebo zavolejte dealerství Nissan JPN Cars Brno tel.545 231 352

  11. Dobrý den, u vozu RR EVOQUE, r. v. 2013, 130 000 km, začal škubat automat při uvolnění brzdy – jízda v koloně. Jinak je vše v pořádku a vše funguje. Prosím Vás o radu, kde hledat problém a na koho se případně obrátit. Děkuji, Michal

    1. V servisu ověřit stav náplně co do množství, popř. doplnit. Pokud se vada bude dál projevovat, zkusit nechat náplň vyměnit. Pokud nepomůže ani to, navštívit servis specializovaný na automatické převodovky např. spol. KAPS a jiné – kontakty jsou volně k nalezení na internetu.
      Jiná rada není.

  12. Moc děkuji za radu a rychlou odpověď.. Udělám vše jak radíte a budu informovat o výsledku. Michal

  13. Zdravím, nějak v článku nechápu toto: uvolněte pedál brzdy.
    nesmíte zaregistrovat jakýkoliv pohyb vozu. A o kus dále: vozidlo se musí po uvolnění pedálu brzdy bez jakéhokoliv sešlápnutí plynového pedálu zvolna a plynule bez trhání rozjet. Nějak si to protiřečí. Má se auto po uvolnění brzdy rozjet nebo ne? A další otázka, podle vás je diagnostika aut.převodovky před koupí nezbytná? Shánět někoho, kdo má a rozumí diagnostice aut.převodovky, mi přijde dost náročné. Přece musí existovat obecné rady, jak poznat,kdy je převodovka poškozená. Díky za odpověď.

    1. Dobrý den, „obecné rady“ máte dostatečně vypsané – zkušební jízda do úplného prohřátí náplně (v tomto zimním období naprosté minimum 20 až 30 km), nutnost vyzkoušení řazení všech převodových stupňů (nejde-li o převodovku s plynule měnitelným převodovým poměrem) ověření servisní historie (žádná „doživotní náplň“ nebyla, není a nebude) převodovka musí řadit bez jakýchkoliv rázů, při ustálené jízdě konstantní rychlostí (ideálně na tempomat) musí být konstantní i otáčky motoru.

      Ještě jedna obecná rada – zdá-li se vám obtížné sehnat někoho, kdo převodovkám rozumí, zajeďte si před koupí do značkového servisu, kde vám diagnostiku převodovky provedou, načtou případné závady atd. K načtení chyb a dat z jednotky převodovky je třeba samozřejmě originální tovární nebo použitelnou multiznačkovou diagnostiku.
      Lze se bez ní obejít, ale její použití před a po zkušební jízdě dá rozhodně větší jistotu, že převodovka je po funkční stránce v pořádku.
      Pokud je i to neřešitelným problémem – pak si prostě kupte auto s převodovkou manuální a ušetříte si možné budoucí potíže, co víc k tomu asi dodat?

      Zmiňovaná rada je označena poměrně jasně jako rada pro DSG převodovku, což není „čistokrevný“ automat – mohu to snad jen zopakovat :
      – motor běží a volič je v poloze P (parking)
      – řidič „stojí“ na pedálu brzdy a přesouvá volič do polohy „D“ – Drive, jízda vpřed
      – nic nesmí být znát, žádné škubnutí, trhnutí, ráz…
      ¨ nyní uvolní pedál brzdy (pokud chce odstartovat na semaforu, šlápne i na plyn, bavíme se nyní o základní diagnostice stavu převodovky)
      – vozidlo se na volnoběh lehce a plynule rozjíždí a na palubní desce je indikováno přeřazení z rychlosti „1“ na rychlost „2“

  14. hold každá převodovka se chová jinak,např, u audi a4 s motorem2,0benzin se po zařazení déčka a jen povolení brzdy bez plynu rozjede a na spatéčku i rychleji. a je to tak od výrobce!

    1. Myslím, že v příspěvku není nic výrazně odlišného od vašeho komentáře. Někdy je dobré pozorně číst a třeba se i zamyslet.

  15. Dobrý den, mám xsaru picasso2,0i vin:VF7CHRFNF39432009 4rychl. AP. Od minulého týdne se vždy po delším odstavení ihned při rozjezdu ozve krátce skřípavý kovový zvuk. Pak již ne a vše funguje jak má. AP řadí spolehlivě a bez dalších komplikací.

  16. Zdravim bol som na obhliadke ford mondeo 2.2 tdci powershift smerom hore radi krasne hladko aj pri podradovani ked dupnem na plyn ale ked ma podradit dajme tomu z 5 do 4 ked nemam nohu na plyne tak trocha trhne autom ma to tak robit alebo nie ?

    1. Na základě podobného slovního popisu nelze nic konstatovat.
      Obecně je Powershift zejména s vyšším nájezdem (nad cca 200) problém a jediná rada je – spíše se mu vyhnout.

    2. Do 2.2 TDCI se Powershift nedaval. Je tam klasicky automat s menicem. Naopak pomerne spolehliva volba oproti Powershiftu.

  17. 2.2 TDCI mívá automatickou převodovku Aisin s HD měničem momentu. Powershift je tzv. „dvojspojková“ převodovka a žádný hydrodynamický měnič momentu tam nenajdete (na rozdíl od pověstného „strašáku“ internetových debat – dvojhmotového (dvojhmotnostního?) setrvačníku – německy „das Zweimassenschwungrad“, zkratka ZMS

  18. Podle vašich rád a popisu to vypadá jako by prakticky všechny ojeté automaty byly na odpis… Koupil jsem teď Superba dsg s najetyma cca 230 tisíc km, snad bude sloužit dobře, rádi jak nový

    1. Znovu jsem celý příspěvek přečetl a nevím, z čeho toto vaše tvrzení vychází.Jsou tam jen upozornění na určitá úskalí, která může přinést nákup
      „automatu“ zejména při zanedbání jeho nutného servisu.
      A lze snad jen doplnit, že zmiňované rady jsou zcela zdarma a vzít si z nich jakoukoliv informaci můžete nebo nemusíte – opravdu to není povinné! 😂

      „Padených“ či více či méně nefunkčních automatických převodovek jsme viděli už poměrně dost.
      Ani my nevíme (vy zjevně ano), jak řadí převodovka DSG úplně nová, protože všechny námi kontrolované vozy vykazují již určitý stupeň opotřebení provozem

      Samozřejmě vám rádi popřejeme, ať ta vaše převodovka i celý Superb vám vydrží ještě hodně kilometrů.

  19. Na článek jsem narazil vlastně náhodou a přidávám spíš své zkušenosti. Souhlasím s tvrzením, že sedmistupňová převodovka DSG se nepovedla. Dokonce bych volil mnohem ostřejší slova a nejmenovaý technik v jedom Škoda servisu pronesl pámtná slova…Je to svinstvo pane, jste tak nějak jako rukojmí. Přístup v záruce je u Škoda Auto celkem vstřícný. Dvakrát výměna mechatroniky, jednou spojky. Po skončení záruky je problém uplatnit záruku na již vyměněné komponenty. Chce to hodně odvahy, asertivity, nebo podlézavosti. Jde primárně o to donutit servis k tomu, aby poslal vadný kus k posouzení do automobilky. Na druhou stranu, jen v Praze je několik specializovaných servisů na převodovky, kde vám auto ještě víc dojebou, ale také je zde hodně těch, kteří to opravdu umí. Výměna oleje u sedmikvaltu? Rozhodně ano, ale… problém je v tom, že autorizovaný servis nemá toto v náplní garančních prohlídek a NECHCE SE JIM DO TOHO. Někdy vám přiznají, že to ani neumí (ten proces prostě netrvá hodinu, ale také tři čtyři hodiny a více), nebo je to prostě nezajímá – dělat se to nemá a basta. V dobrém servisu vám řeknou, že u sedmikvaltu je nutné měnit olej nejlépe každých 60k (což je opravdu hodně daleko před koncem záruky) a opravdu to stojí za to, převodovce tím můžete prodloužit životnost. Můžete… protože DSG je konstrukčně natolik komplikované, že samotná výměna prostě neovlivní fakt konstrukčně zoufalé mechatroniky, či kolabující spojky.

    Já sám měl jako první auto Mazdu Premacy a na nějakou předepsanou kontrolu jsem dost kašlal – tedy v opačném gardu. Olej v převodovce jsem měnil každý rok s jarní prohlídkou vozu, i když jsem neměl najeté potřebné kilometry, olej/průplach/filtr a na autě jsem najel 275k a měl jsem jej cca 9 let. Převodovka se NIKDY nerozbila. Po zkušenostech se Škodovkou a DSG, kdy jsem v průběhu pěti let řešil STEJNÉ problémy jako můj táta (stejné auto, DSG sedmikvalt), jsem se rozhodl pro razantní změnu. Za prvé, už nikdy Škodovku – je mi fuk, že bez DSG jde o celkem spolehlivá auta. Nebudu si kupovat cokoliv od firmy, která prostě pustí ven takovou věc, mám necelý rok Corollu a zvykám si na CVT. Způsob řazení je jiný, ale také je úplně jiný přístup autorizovaného servisu. Již při první prohlídce mi ptali na pocity z CVT, jak řadí, zda jsem spokojený a nabídli diagnostiku. Na moji otázku, proč… prostě lakonicky řekli, ony se nám ty CVT příliš nerozbíjí, ale je to automat a ten by se měl prostě sledovat.

    Takže tak.

Komentáře nejsou povoleny.