O jednom Fordu a Fejcbůku…

Nedávno jsme   v rámci Auto AZ Consulting zaregistrovali  právě tam poměrně závažnou kritiku námi poskytnuté služby – prověření ojetého vozidla.

Celou kauzu jsem nechal  (po jejím úplném a korektním vyřešení ) delší dobu  „odležet“, abych vše  nekomentoval v případném afektu a je též podrobně rozebrána kolegou Zichem na místě samém   – přesto považuji za nezbytné  ještě  podrobněji doplnit některé skutečnosti, na které kritik jaksi „zapomněl“.

Prohlídku vozu jsem prováděl  já osobně  a proto  považuji za nutné vše ještě podrobně rozebrat ze svého pohledu.

Jednalo se benzínový  o Ford Focus 1,8/92 kW  ročník 2008  verze Titanium ( viz. obtah inzerátu) se zajímavou a nepříliš běžnou kombinací výbavy.

stochla

Pokračujme tedy s rozborem  oné kritiky:

„Služby „Auto AZ Consulting“ nemohu příliš doporučit. V následujících řádcích popíši mou zkušenost.

Přibližně před měsícem jsem objevil inzerát na ojetý Ford Focus s benzínovým motorem, který jsem měl dlouhodobě v hledáčku. Nabídka se mi natolik líbila, že jsem kontaktoval právě „Auto AZ Consulting“, zda by mohli auto prověřit a zkontrolovat. Protože bylo auto v Brně, pan Aleš Z. mě okamžitě odkázal na jeho kolegu Vladimíra T., který byl autu blíže a zřejmě má na starost toto území. Já osobně to do Brna také nemám zrovna kousek, a proto jsem počítal, že u prohlídky nebudu a počkám si pouze na verdikt. Dá se tedy říct, že jsem plně důvěřoval službám zmíněné firmy. Ještě ten den (i přesto, že to byla neděle) se pan Vladimír T. podíval na mnou zaslaný inzerát a konstatoval, že auto působí slušným dojmem. Provedl jsem tedy předběžnou rezervaci u prodejce a domluvil jsem se jak s prodejcem, tak i s panem Vladimírem, že si druhý den ráno zavolají a domluví se na čase kontroly, která měla proběhnout právě hned druhý den. Zároveň jsem (ještě v neděli) uhradil cenu prohlídky.“

Zkusili jste někdy objednávat nějakou službu v neděli ? A podařilo se vám to, dovolali jste se? Co vám řekli? 

Onu  neděli 26.března 2017 jsme se jménem Auto AZ Consulting  s volajícím telefonicky  dohodli na tom, že klient  službu neprodleně uhradí  a v pondělí pak bude prohlídka provedena.  Žádná konkrétní hodina nebyla řečena, teprve v pondělí ráno se měla prohlídka dohodnout s prodejce. Podotýkám, že v pondělí ještě nebyla úhrada připsána na účtu – i tak jsem risknul  okamžité provedení prohlídky pro klienta, kterého jsem znal jen z cca dvou telefonátů.  Na alespoň  základní ověření údajů o inzerovaném vozidle (dokladové ověření) potřebujeme také  nějaký čas a proto jsem na prohlídku vyrazil k prodejci cca 30 km vzdálenému v pondělí kolem 13, 00 h.

„Problém č. 1 – Komunikace

Po celou dobu jsem s panem Vladimírem komunikoval pomocí aplikace „WhatsApp“. Bohužel, v den kontroly vozidla byla jeho komunikace velice slabá a já mohl jen nervózně vyčkávat, co se bude dít.
V půl druhé odpoledne jsem psal na pana Vladimíra dotaz, zda proběhla v pořádku ranní domluva s prodejcem a zda se prohlídka uskuteční ještě v tentýž den. Odpovědí bylo pouze „vše je na dobré cestě“. Poté, celé odpoledne, vůbec nic.“

Celá kontrola proběhla v době od cca 14 do 16,45 u prodejce.

Byla prováděna za plného provozu v areálu prodejce, což je autoservis se vším, co k tomu patří – včetně rušivých vlivů hluku a celkového provozu v dílně a okolí. To se docela obtížně předávají nějaké závěry, byť třeba dílčí.  Prohlídka proběhla naprosto obvyklým způsobem včetně pořízení poměrně slušného rozsahu fotodokumentace.

„V půl 7 večer mi volal prodejce, jak jsem se tedy rozhodnul. Nevěděl, zda má auto držet i nadále, tzn., zda trvám na své rezervaci. To jsem bohužel v ten moment nevěděl ani já, protože jsem stále neměl žádnou odpověď od pana Vladimíra (byť by stačil sebemenší komentář ve smyslu „Auto vypadá dobře, dávám dohromady podklady, ale určitě si auto nechte zarezervované). Po telefonátu s prodejcem jsem tedy znovu kontaktoval pana Vladimíra, který mi odpověděl „Mám toho na zpracování moc, já mu zavolám“. Tedy, v den kontroly, přibližně v 7 večer, jsem stále nevěděl, zda je auto vesměs dobré nebo úplně naopak. Až potom, co jsem opět napsal dotaz na pana Vladimíra, že opravdu nerozumím tomu, proč mi již neřekne alespoň nějaký předběžný výsledek, mi bylo odpovězeno, že s autem byl vesměs spokojen a že kontaktoval prodejce, zda by nemohl počkat do druhého dne, než si pan Vladimír vše utřídí a veškeré informace z prohlídky pošle na mě. V den prohlídky jsem se tedy skoro nic nedozvěděl a nezbývalo než čekat do druhého dne. Druhý den ráno jsem již záznam z prohlídky obdržel.“

Vzhledem k tomu, že jsem se z prohlídky vrátil kolem 18. h ( v 18,30 jsem opravdu nemohl podat kompletní písemnou zprávu) a s prodejcem jsem se dohodl, že klientovi nejprve předám tuto  zprávu o kontrole a až poté ho bude někdo kontaktovat, s největší pravděpodobností až zítra tj. v úterý, nevidím zde žádné pochybení.

Zmiňovaná údajná aktivita prodejce byla jaksi „nadbytečná“ a nadměrně iniciativní.
„Záznam z prohlídky má přibližně 3 strany. Velkou část zabírá výpis veškeré výbavy a protokol z diagnostiky, kde je výpis historických chyb. Samozřejmě byly přiloženo přibližně 30 fotek.
Celkové zhodnocení znělo takto: „vozidlo ve velmi slušném stavu, udržované, cena odpovídá tržní realitě“. Vydal jsem se tedy do Brna a auto koupil.“

Onen „výpis historických chyb“ je protokol z kompletní diagnostiky všech řídících jednotek vozidla. Jen tahle „drobnost“ vás bude ve Fordu stát minimálně 6 až 8 stovek. Já mám tuto celkovou diagnostiku elektronických systémů  u většiny  prověřovaných značek vozidel zatím jako standardní součást prohlídky.

„Výpis výbavy“ byl rozkódovaný VIN vozidla , který vždy kontrolujeme s fyzickým stavem vozu, abychom zjistili případné rozdíly.

Ke každé prohlídce vždy přistupuji tak, že vozidlo kontroluji a vyslovuji závěrečné doporučení (či nedoporučení) stejně, jako bych vozidlo chtěl kupovat já sám.

Se zvážením všech pro a proti, nutných dalších investic, ceny vozidla, jeho skutečného technického stavu a mnoha dalších kriterií.

Také se zvážením toho, že nejde o vozidlo nové a že je částečně opotřebeno provozem…

A teď snad k tomu nejpodstatnějšímu:

„Problém č. 2 – Neobjevené vady

1) Karoserie
V záznamu prohlídky bylo ke stavu karoserie následující: „Vozidlo nenese žádné stopy po předchozí havárii a opravě, lak má místy drobnou kosmetiku, cca 2 malé důlky, LZ rožek nárazníku po parkování drobný otěr“.
Až posléze jsem objevil další (mnohem ošklivější záležitosti) – Auto má mnohem více než 2 malé důlky, napočítal jsem přibližně 4 násobek. Zřejmě kroupy. Na předním nárazníku byla na několika místech oloupaná vrstva laku, zřejmě odletující kamínky (v záznamu, ani na fotkách o tomto ani slovo). Nejošklivější záležitostí byla sloupaná vrstva laku mezi pravým zadním blatníkem a nárazníkem, kterou se snažil někdo velice neodborně opravit (počmárané snad fixem). Tohoto jsem se všimnul až přibližně druhý, třetí den doma (když vysvitlo slunce), zaslal jsem na pana Vladimíra fotku s dotazem, zda nemá náhodou u sebe fotku tohoto místa z jeho kontroly, abych si mohl zkontrolovat, že tato vada byla na autě už od koupě. Do dnes mi na tento dotaz neodpověděl a asi už zřejmě ani neodpoví. Řešil jsem tedy s prodejcem, který mi potvrdil, že o tom věděl. Samozřejmě rozumím, že se k veškerým vadám nebude dobrovolně přiznávat. Od toho tam byl pan Vladimír, aby tyto věci odhalil.“

Ošklivá, ošklivá věc…nejhorší byl zřejmě ten odprýsknutý lak velikosti cca 5-6 mm u zadního nárazníku, který klient sám objevil, dle jeho slov „až třetí den doma, když vysvitlo slunce“.  Přestože jsem pečlivě proměřil lak přístrojem Voltcraft SDM 115 na minimálně třiceti místech po celé karoserii, na tuto vadu (pravděpodobně zaretušovanou „korekční tužkou“ na autolaky) jsem opravdu neupozornil.

Na osmiletém voze s nájezdem kolem 100 000 km bych to však nepovažoval za vadu fatální. Mohlo to být způsobeno i tím, že prodejce vozidlo krátce před prohlídkou opláchl wapkou, protože asi 50 metrů od stanoviště vozidla probíhala intenzivní stavební činnost a silně se tam prášilo.

„2) Vibrující volant
Již po cestě z Brna domů jsem zaznamenal vibrující volant při rychlosti mezi 100 – 120 km/h. Okamžitě jsem volal jak pana Vladimíra, tak i prodejce s dotazem, co by to mohlo být. Oba se shodli na špatně vyvážených kolech. Bohužel, kola byla vyvážená, nedávno byly koupené nové značkové pneumatiky, opět vyvážená (dokonce dvakrát), ale volant vibruje i nadále. V servisu mi zatím nedokázali přesně říci, co by to mohlo způsobovat. Nejvíce sázejí na kloub u levého kola, který ale nejeví jiným způsobem známky opotřebení (neklepe, nebouchá v rejdu, nemá vůli apod.). Budu muset řešit i nadále. V protokolu prohlídky o tomto nebylo ani slovo. Při testovací jízdě bylo údajně najeto přibližně 20 km, ale očividně nebyla vyzkoušena jízda po dálnici.“

Proběhla  poctivá zkušební jízda asi 20 km (možná 25?)  po silnicích „okresního“ typu, s možností dosáhnout rychlosti v mezích povoleného limitu tj. do 90 km/h.

Přiznávám, že v těchto případech testovacích jízd  překračuji povolenou rychlost i o více jak 30 km/h – vždy však jen tehdy, abych neohrozil jiné účastníky silničního provozu. Jako soudní  znalec mj. v oboru silniční dopravy a technické analýzy dopravních nehod mám jisté meze a zábrany a myslím si, že umím posoudit konkrétní situaci a možnosti. Dálnice je bohužel poněkud vzdálenější od místa prodejce, nehledě na to, že čerstvě dovezené ojeté vozy ze zahraničí většinou nedisponují platným dálničním kuponem. Opravdu jsem tedy s autem na dálnici nebyl. I tak jsem  žádné vibrace (respektive takové, které by stály za zmínku) nezaregistroval a neregistroval je ani kolega Zich po následné kontrole vozidla.

Dle jeho slov “ kdybych nebyl předem upozorněn a nesoustředil se na to, žádné rušivé vibrace ve volantu bych neregistroval“.

„3) Kolísající otáčky
U nezahřátého auta už od koupě kolísají otáčky při jízdě s vyřazenou rychlosti. V některých případech auto při dojezdu k semaforu dokonce chcípne úplně. Na doporučení prodejce bylo zatím pouze provedeno základní nastavení klapky. To bohužel nepomohlo. Pana Vladimíra už jsem s touto závadou neobtěžoval, ale v záznamu z prohlídky o tomto opět ani slovo. Autorizovaný servis předběžně tvrdí, že to bude problém právě v klapce a navrhuje její výměnu. Vzhledem k ceně této opravy to prozatím neřeším, dojíždím na semafor se zařazenou rychlostí a teprve, až když auto stojí, vyřadím a pustím spojku. Tímto způsobem auto otáčky drží dobře.“

Při prohlídce otáčky nekolísaly. Jde však o častý problém motorů Ford Zetec/Duratec 1,8 – zanesení prostoru škrtící klapky.

Následně byl kolegou Zichem tento problém odstraněn  prostříkáním klapky čistícím sprejem. Tento  jednoduchý zásah se ukázal být dostatečně účinným.

Žádné uváděné „základní nastavení klapky“ u tohoto motoru neznám – snad kromě „resetu“ adaptace  řídící jednotky prováděné nejčastěji odpojením akumulátoru. Jde pravděpodobně o mystifikaci ze strany servisu, který klient navštívil. Je nutno poznamenat, že mírné zvýšení otáček při dojezdu auta s vyřazenou rychlostí  je správnou vlastností   – je nutno zajistit dostatečný podtlak pro posilovač brzd  a i pohon příslušenství (kompresor klimatizace, čerpadlo servořízení) potřebují alespoň mírně zvýšené otáčky pro bezproblémovou činnost, než je těch cca 800/min při volnoběhu.

„4) Problém s řazením
Opět již po cestě z Brna jsem měl pocit, že se mi špatně řadí 3. rychlostní stupeň. Nebyl jsem si ale jistý, zda řazení není pouze tužší, než bych čekal a tedy, zda nejde pouze o vlastnost konkrétního vozu a převodovky. Servis mi ale potvrdil, že 3. rychlostí stupeň tam jde opravdu ztuha a není to normální. Vyměnili olej v převodovce, ale zlepšení nepřišlo. Teprve nedávno jsem navíc zjistil, že pokud řadím 3. rychlostí stupeň ve vyšších otáčkách (z 2 na 3), zařadím vždy tzv. „přes zuby“. Od výměny oleje v převodovce jsem toto neřešil a smířil jsem se s tím, že třetí rychlostí stupeň budu řadit v nižších otáčkách a na tužší řazení si zvyknu. Dle diskuzních fór na internetu jsem měl podezření na vadný synchron. To mi, dá se říct, potvrdil i další servis, s kterým řeším jinou závadu – zmíněný vibrující volant. O problémy s řazením jsem jim vůbec neřekl, protože jsem se rozhodl, že to prozatím nebudu řešit. Kvůli vibrujícímu volantu ale auto projížděli a sami přišli s tím, že mám zřejmě vadný synchron. V záznamu z prohlídky není věnován řazení ani jediný řádek.“

Žádný „vadný synchron“ kolega Zich  při další kontrole nezjistil. Je pravdou, že řazení 3. stupně jde u Fordu občas více ztuha. Zde však byl uvedený  problém následně diagnostikován jako nedostatečné vyšlapování spojky při řazení.

„5) Ztráta signálu GPS
Jediná závada, u které budu soudný a uznám, že pan Vladimír zřejmě neměl moc šancí toto odhalit. Do GPS antény na střeše zatéká, tzn., jakmile prší nebo umyji auto v myčce, navigace ztratí signál, nevidí jediný satelit až do doby, než opět vyschne. Navigace za deště tedy nepoužitelná. Toto jsem již vyřešil instalací vnitřní GPS antény.

Přestože jsem vozidlo  dostal do rukou při prohlídce  čerstvě ostříkané wapkou, navigace satelity „viděla“ docela dobře.

Nevylučuji však, že se následně tento problém mohl vyskytnout.

„Moc dobře si uvědomuji, že ojeté auto není nové a se závadami je nutno počítat vždy. Nic to ale nemění na tom, že za cenu prohlídky bych očekával odhalení všech výše uvedených problémů (kromě problému č. 5).“

Klient však  zapomněl  na závěr zmínit  alespoň jednu „drobnost„:

Za zjištěné drobné  „kosmetické“ vady vozu a příslib rychlého jednání byla s prodejcem dohodnuta sleva z prodejní ceny ve výši   která klientovi plně   pokryla cenu za prohlídku – čili tuto prohlídku měl vlastně zdarma.  Žádný podíl z této vyjednané slevy jsem již  neúčtoval, taktéž jsem těch 2 x  cca 30 či 35 km  (vozidlo se nenacházelo přímo v Brně) nijak nezohlednil jako cestovné.  

Dnes mě to (poté, co se z kauzy vyvinulo za „drama“) nepokrytě mrzí, měl jsem účtovat plnou cenu dle aktuálně platného ceníku včetně 50% z hodnoty vyjednané slevy, jak to máme ve smluvních podmínkách.

Na závěr ještě kompletní informace o následné další kontrole vozidla, provedené kolegou Zichem v rámci této „reklamace na Facebooku“

(kolega mj.  ještě dotankoval  kvalitní aditivovaný  benzín pro zkušební jízdu  – klient předtím (dle jeho vyjádření)  tankoval nejlevnější benzín který našel – údajně u Makra)

Dnes, tedy druhý den po obdržení zprávy výše se mi povedlo udělat si čas, s panem Stochlou se sejít a auto podruhé důkladně prozkoumat. Auto jsem si po dohodě na zhruba půlden zapůjčil a důkladně otestoval. Co se týče vad laku několika důlků na karoserii, konstatovali jsme společně se současným majitelem, že se jedná o míru přijatelnou k 9 let starému autu, jednoznačně vůz neprošel žádnými kroupami, nese pouze známky běžného užívání. Pro příště se při nepřítomnosti klienta při naší prověrce ještě více zaměříme zejména na komunikaci s ním o nutnosti osobního posouzení estetického stavu vozu před jeho koupí, protože toto posouzení je vždy velmi individuální.

K bodu 2) – vibrace při jízdě.

S majitelem jsme se nejprve projeli společně a poté jsem ještě najel mnoho testovacích km a vibrace velmi pečlivě vnímal a hodnotil. Z mého pohledu jsou natolik jemné, že je téměř nemožné určit jejich přesnou příčinu a moje zkušenost z prověrek je, že vibrace v této míře mívá cca 80% všech ojetých aut a není to nic k řešení. Dle mého názoru je to součet drobných provozních vůlí v uložení přední nápravy a motoru v kombinaci se ztrátou původní pružnosti jejich gumových částí – guma je po 9ti letech již mírně zteřelá a ztvrdlá. Pro běžnou funkci mohou všechny tyto komponenty na tomto voze dle mého názoru ještě několik desítek tisíc km najezdit. Pokud by se nyní vyměnily zadní silentbloky ramen přední nápravy a silentboky uložení motoru za nové, velmi pravděpodobně by řešená drobná vibrace, která se nyní při ustáleném dálničním tempu kolem 100-120km/h projevuje, zmizela. Na svém autě bych se tímto v tomto stadiu nezabýval a počkal bych až se vůle v některém z uložení projeví výrazněji a teprve poté se pouštěl do popsané výměny.

K bodu 3) kolísající otáčky – provedli jsme dnes vnější pročištění škrticí klapky důkladným prostříkáním čisticím sprejem. Na demontáž klapky a hlubší kontrolu nebyla dnes kapacita. Pokud budou otáčky motoru kolísat i po tomto zásahu, zajistíme panu Stochlovi kvalitní servis, který příčinu najde (může jich být jen několik, obvykle snadno odstranitelných) a dohlédneme na to, aby si vůz odvážel již bez tohoto nežádoucího projevu. Doporučil jsem také tankovat kvalitní palivo, které může být spolupříčinou kolísajícího volnoběhu.

Jinak je dle celkové kontroly i opakované diagnostiky motor v perfektním stavu a má před sebou zcela jistě ještě dlouhý a spolehlivý provoz.

K bodu 4) – problém s řazením.

Toto je pro mne po dnešním testování vozu trochu zvláštní. Při počáteční společné zkušební jízdě bylo nejprve řazení normální, až když jsem motor vytočil na dvojku skoro do červeného pole otáček, tak jsem „spočítal“ zuby na trojce, dvakrát za sebou. Potom jsem to zkoušel různými způsoby zopakovat (i majitel) a už se nám to ani jednomu znovu nestalo. Jediné pravděpodobné vysvětlení vidím v tom, že jsme pečlivěji došlapávali spojku až do konce. Je možné, že jsme předtím nevědomě při řazení trojky v plnějším tahu ani jeden spojku zcela nevyšlápli.

Každopádně mohu v tuto chvíli konstatovat, že řazení i převodovka je dle dnešní pečlivé zkušební jízdy a několika desítek velmi razantních přeřazení v plném tahu plně funkční včetně synchronizace všech převodových stupňů. Pokud by se problém s řazením znovu objevil, byla by to pro mě zatím neznámá anomálie, kterou bychom nějak společně s majitelem vozu dále zkoumali a řešili. Obecně mám zkušenost s Fordy takovou, že se někdy zrovna trojka řadí trochu hůř, řidič se musí naučit jak si jí „najít“. Ale co jsme dosud při našich prověrkách viděli (stovky Focusů a dalších Fordů :-)) tak to bylo ve všech případech jen o zvyku.

Celkově se tedy dle mého názoru na základě dnešního důkladného otestování auta jedná o pěkný Focus ve velmi dobrém technickém stavu s potenciálem ještě dlouho spolehlivě sloužit.

V dané konfiguraci navíc na trhu velmi ojedinělý.

V tomto ohledu se plně ztotožňuji se závěrem kolegy Vladimíra Tylšara, který prověrku tohoto vozu pro pana Stochlu realizoval.

Zmíněné technické nedostatky se zřejmě plně neprojevily při prvotní kontrole vozu, ale považuji je za relativně snadno a s přiměřenými náklady řešitelné, s čímž velmi rádi panu Stochlovi aktivně pomůžeme.

Aleš Zich

 

Zanechat Odpověď

