Desetiletý Passat

V každé činnosti přicházejí  okamžiky nadšení z dobře vykonané práce  a spokojenosti s odměnou za tuto práci.
Logicky jsou tyto občas střídány pocity rozpaků, kdy nevíte, zda klient vůbec správně pochopil vše, co jste pro něho odpracovali (a co si samozřejmě  také přiměřeně zaplatil)

Pomíjím klienta nadměrně zvídavého, snažícího se už v rámci předběžné neplacené  konzultace z této možnosti vytěžit maximum.
S tím je vždy tak nějak počítáno a je to koneckonců zakalkulováno i do ceny služeb.

Na klienta  předem kalkulujícího s možností službu získat zcela zdarma, protože už pravděpodobně předem vymyslel postup následné „reklamace“ provedené služby a „nespokojenosti“ s jejím rozsahem jsme naštěstí narazili snad jen jednou.
Věříme, že tomuto jedinci vrácená platba za prohlídku  „investičního“ Mercedesu 380 SL z roku 1983 štěstí nepřinese.
Určitě však bude něco podobného dál zkoušet – třeba nezaplatí zedníkům, instalatérovi  „protože nebude spokojen s kvalitou provedené práce“ a podobně.
Po této zkušenosti jsme již aplikovali mechanismy, které zabrání opakování podobné situace – jednoduše tím, že  nový interní vyhodnocovací proces vůbec nedovolí podobnou věc se zájemcem absolvovat.

Po úspěšně provedené prohlídce a schválení nákupu ojetiny může přijít i  studená sprcha  v podobě  tzv. „silně zvídavého“ klienta – zvídavého ovšem až následně, při prohlídce vozidla je vždy  vše podstatné sděleno a v případě zjištění  něčeho  vyloženě negativního  by tato skutečnost byla silně zdůrazněna  (ano, asi nějak takto) event. by vozidlo  vůbec nebylo ke koupi doporučeno.
Lze to  částečně i pochopit.
S nově zakoupeným ojetým vozidlem  se přijede nejbližší pracovní den na firemní parkoviště, kde je nově zakoupená ojetina hodnocena kriticky ze všech stran ve stylu „to bylo určitě bouchlý“ a „tak ty kilometry to rozhodně nemá“ a podobně.

Vždyť je obecně známo, že co Čech to odborník na auta…

Blíže nespecifikovaný  desetiletý VW Passat, dovoz z Itálie, nájezd necelých 170 tisíc km.

K vozidlu se nám  předem podařilo  zajistit výpis ze servisní historie, byť byla inzerována i servisní knížka.
Výpis z „firemní“ servisní databáze totiž dává mnohem více informací o tom, co vše bylo s vozidlem k dnešnímu dni prováděno.
Zmíněný výpis  měl krásných 17 stránek a poslední servisní zásah byl proveden v Itálii koncem října minulého roku, tedy před cca osmi měsíci při stavu ujetých km 158 tisíc.
Dlouho jsme neviděli tak hezké italské vozidlo s poctivě prováděným servisem „až do vývozu na Východ“.

Servisní zásahy jsme zběžně prohlédli na displeji mobilu na místě prohlídky, zde bylo zjevné, že proběhla 2 x výměna náplně dvouspojkové převodovky DSG ( je předepsána co 60  tisíc km) a v únoru 2016 při cca 130 tis. km  též výměna rozvodů motoru včetně čerpadla chlazení. Na vyměněných rozvodech najeto do 30 tis. km za cca 2 roky a něco znamená jednoznačně ušetřených minimálně 10 tisíc Kč na dalších alespoň (cca) 60 tisíc km, je-li tato výměna jednoznačně potvrzena (což v tomto případě je)

S vozidlem byla následně  provedena poctivá zkušební jízda v délce kolem 50 km, diagnostickým přístrojem načtena paměť závad všech řídících jednotek jak před jízdou (následně byly tzv. „sporadické“ chyby smazány), tak po provedené jízdě.
Technický stav jednoznačně nadprůměrný, filtr částic zjevně plně funkční, převodovka šestirychlostní DSG precizně řadící v režimech „Drive“ i „Sport“ a otestována i při „sekvenčním“ řazení voličem.
Vše naprosto v pořádku.
Dokonce i načtení hodnot „korekce vstřikovačů“ na všech čtyřech válcích s hodnotami do cca 0,3 mg na zdvih lze považovat za hodnotu špičkovou.

Dělat nějaké další úkony  např. rozpojovat palivové vedení a zjišťovat množství přepadu paliva u jednotlivých vstřikovačů opravdu dělat nemůžeme, to bychom se asi s prodejcem nedomluvili…

OK, po cca dvou hodinách kontroly schváleno, potvrzena možnost nákupu, klient hradí cenu kontroly ve standardní minimální výši a rozcházíme se.

V dobré víře ještě  přeposílám celý výpis servisní historie „aby ho klient měl“ a pomíjím ujetých cca 50 km pro klienta  k vlaku a k prodejci, za což by třeba pětistovka byla vhodnou kompenzací...

Po necelém týdnu od akce zvoní telefon s klientovým číslem kolem 22 h. V tuto dobu obvykle hovory neberu, nicméně to zkusím, hovor však padá.
Ráno v mailu rovnou tři dotazy.
První je „printscreen“ z jakéhosi pseudoodborného fóra

garaz

a dotaz „odpovídaly tyto hodnoty tj. 100 až 150 mikronů“ ?

Vůbec zde  nemíním polemizovat s uvedenými relacemi  např. „co asi může znamenat naměřených 180 mikrometrů u metalického laku“  nebo nějak rozebírat, že jsme mnohokrát viděli silnější vrstvu laku např. třeba proto, že výstupní kontrola v automobilce nebyla spokojena s kvalitou laku z výroby a lak se ještě následně opravoval…
A už vůbec nemám chuť zabývat se podobnými informacemi od zjevných  internetových odborníků a největších specialistů pobíhajících pod nicky a pseudonymy  po podobných internetových debatách.

Ano, lak byl původní, možný lehký přístřik na předním blatníku nemá smysl zmiňovat, bylo to do 200.

V dalším mailu:
„Vy jste mi říkal, že olej  v převodovce byl pravidelně měněný  a nebyl!“
Hmmm, pak ovšem nevím, co znamenají tyto údaje:

Převodovka nevykazuje žádnou byť minimální odchylku od správné funkce ani jakoukoliv chybu v řídící jednotce – diagnostika načítána jak před jízdou, tak i po ní.

A pak tu ovšem máme třetí mail –  ještě demontáž a montáž volantu a výměna airbagu řidiče ve 43 tis. km v roce 2010.

„To teda znamená, že to  asi bylo bouchlý, ne?“

Hmmm, těžko mohl „bouchnout“ jen airbag řidiče, když např.  přední reflektory na voze jsou původní – jejich signatury data výroby odpovídají výrobě vozu, tj. 2008 a když tento údaj zapisoval autorizovaný VW servis.

Pak by v tomto celkovém výpisu úkonů provedených servisem nutně musely být zapsány  další položky „plechařiny“ jako nárazník, maska, chladičová stěna popř. ještě jiné.
Snad každý slyšel něco o svolávacích akcích, problémy s airbagy firmy Takata atd.
Možná se jednotka airbagu  chovala nestandardně, možná se rozsvítila kontrolka…tak se vše v rámci záruky či kulance výrobce v servisu opravilo.

Co na tohle vše  na závěr říct?

Snad se nebude opakovat situace popsaná v článku O jednom Fordu a Fejsbůku„.

Stejně jako v případě zmíněného vozidla Ford Focus  i zde šlo o velmi zachovalé vozidlo s podrobnou  a  (takřka nevídaně) doloženou servisní historií.
Passat byl koupený  za méně než  30 % ceny nového vozu.
(V roce 2008 stál tento model  s motorizací  TDI 125 kW na českém trhu kolem 900 000 Kč)
Vadí-li  dnes na desetiletém voze  např. přelakovaný blatník, lehce podřené disky kol či  (údajně) nekompletní servisní historie, pak lze doporučit  za onu  kupní cenu 249  tis. Kč raději zakoupit „funglovku “ – třeba  Dacii Duster – novou a se zárukou!
( samozřejmě – jen ironie)

A poučení pro nás z tohoto případu?
Podrobný výpis  úkonů ze servisní historie od nás  už nikdy  žádný další klient do ruky v písemném vyhotovení nedostane.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s