CO je špatně…

I přesto, že se snažíme o osvětu, je to pořád dokola. Než zvednout telefon a zeptat se, raději budeme postupovat „podle svýho“ abychom nakonec zjistili, že tudy cesta opravdu nevede ba ani nikdy nevedla.

Případy z poslední doby.

Pán koupil ojetou dodávku.
Dle jeho vlastního vyjádření „vzal na prohlídku svého mechanika“.
Tak to bývá.
Dodávka s cca 140 tis.km dle tacho už při odjezdu od prodejce prý působila dojmem zapálené dýmovnice, Údajně byly následně ve značkovém servisu  zjištěny dva zcela vadné vstřikovače.
Varianta „vlastní mechanik“ většinou znamená, že jde o někoho známého typu „Mirek vodvedle to je odborník, ten spraví auto, ledničku i mixér“  a podle toho taky mnohdy vypadá výsledek celé akce.
Není-li „mechanik“ schopen identifikovat jeden z nejčastějších problémů ojetých dieselů z pověstného trojboje „vstřiky-dvojhmota-turbo“, jeho přítomnost na místě byla zjevně zbytečná.
Vozidlo už má tedy vstřikovače vyměněné a pán chce nyní  věc reklamovat.
Opravou „Abych mohl jezdit, ne?“  si pravděpodobně  zavřel dveře k jakémukoliv dalšímu jednání s prodejcem.
Na několikeré telefonické naléhání jsem nakonec svolil k základní obhlídce vozidla. Původní domluva byla na pátek, ve čtvrtek pán volá „já mám moooc práce, můžeme se potkat třeba v pondělí?“
“ OK, v pondělí musím stejně odvézt jedno auto do servisu k výměně čerpadla servořízení, tak se potkáme tam na dvoře.“

Jak pravili, tak učinili.


Pán přijel s dodávkou již  čerstvě polepenou  logy přepravní balíkové firmy.
Bude asi  dělat byznys  v rozvozu zásilek. Tak hlavně, aby mu to vydrželo.

Motor běží hezky, vyměněné 4 ks vstřikovačů za cca 35 tisíc Kč celkem, což není taková hrůza.
Konstatuji, že obvyklá technická životnost těchto dílů je 200 až 300 tisíc km  při dobrém zacházení a tankování kvalitního paliva. Pokud tedy v nějakých 150 tisících km  utratil 35 tisíc za vstřiky kdy tyto byly minimálně  v polovině možné technické životnosti, pak  vše, co by mohl požadovat po prodejci je  orientačně asi 0,5 x 35 tedy kolem (dejme tomu) 17 tisíc Kč.
Pán to bohužel  nechce pořád chápat, neustále ukazuje na  protokol o testování původních vstřikovačů a opakuje „jenom abyste mi napsal ŽE UŽ TO TAM BYLO PŘI KOUPI!


„Kdo vám poradil to hned nechat opravovat a v autorizovaném servisu?“
„Můj právník“.
“ A kolik si myslíte, že mu dáte za případnou předsoudní výzvu a sepsání a podání žaloby? To už budete v mínusu minimálně o další podobnou cifru, jakou můžete požadovat po prodejci.“


Mám sto chutí tuhle taškařici skončit.
Bohužel mám jednu nehezkou charakterovou vlastnost. Chci lidem s problémem pomoci, a to se nikdy moc nevyplácí…
Vybaluji a připojuji  tedy diagnostiku, v paměti závad řídící jednotky je opět typická chyba „teplota výfukových plynů nízká k zahájení procesu regenerace DPF“ a výfuková trubka  je doslova plná sazí, podobná roky nečištěnému komínu.
Vozidlo má zřejmě po provozování s vadnými vstřikovači filtr  přicpaný sazemi a dosavadní režim provozu  už nedokázal filtr zregenerovat, z nějakého důvodu se nepodařilo dosáhnout podmínek k onomu „zapálení sazí“.
To by byla ta lepší varianta.
Tou horší by bylo poškození katalyzátoru a s tím spojená „sekundární“ neschopnost správné funkce regenerací DPF.
Tohle ale už „na dvorečku“ nelze zjistit, tam už by byla nutná částečná demontáž výfukového potrubí a ověření funkce jak katalylátoru, tak DPF.
Přitom by už bylo přinejmenším vhodné provést rovnou vyčištění DPF pomocí dnes dostupných a ověřených technologií.

Moje doporučení: kupte dieselové aditivum, nejlépé zn. VIF original a doplňte kromě aditiva ve vyšší koncentraci i  kvalitní naftu, pak projeďte minimálně 60  až 100 km v režimu „dálniční provoz“ a zajeďte k přeměření emisí.
Bude-li opacimetrem změřená kouřivost někde hluboko pod hodnotou 0,5 (měla by být téměř nulová), s velkou pravděpodobností pak nemusíte nic dál řešit.
V opačném případě bude nutný dílenský zásah.
Možná by se ještě  podařilo „vynutit“ regeneraci filtru diagnostikou za jízdy, možná už je tato eventualita již vyloučena.
Já stejně nemám peníze, abych zase nechal něco spravovat!“
Bože můj, a mohu za to snad já?
Před koupí stačilo připojit např.  tu nejobyčejnější OBD2 diagnostiku a ta by na problém s filtrem a regeneracemi jasně upozornila.

„Já vám dám vědět jak to dopadlo a PAK se vyrovnáme!“

To víte že jo, říkám si v duchu, už o vás v životě neuslyším.
Hodina a půl pryč, výdělek čistá nula.

Pán se ani neoptá ve stylu „Jsem něco dlužen?“
Sám osobně bych nabídl alespoň pětistovku, ale já mám tu již zmíněnou charakterovou vadu. Ale už se snažím léčit, tohle byla poslední kapka, kterou pohár přetekl.

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s