Situace „naruby“ se zakoupenou ojetinou

Běžně se setkáváme s případy, kdy ojeté vozidlo zakoupené bez důkladné kontroly vykazuje problémy.
Nadměrně kouří, nestartuje, převodovka řadí špatně nebo vůbec…
Proto ani nepřekvapil telefonát, kdy si pán postěžoval, že jeho čerstvě zakoupené vozidlo s automatickou převodovkou špatně řadí. A že je na tyto případy pojištěn a pojišťovna po něm chce, aby si zaplatil znalecký posudek, ten mu pak proplatí a ujme se právního řešení sporu buď o slevu nebo o zrušení kupní smlouvy.
Po mnoha předchozích zkušenostech s výjezdy k podobným případům (…tak vám teda moooc děkujeme, že jste se nám tady dvě hodiny věnoval a když bude někdo ze známých potřebovat, dáme mu na vás telefon, jo?)  byl zájemce seznámen s tím, že i v případě zjištění, že vozidlo neshledáme vadným respektive jeho stav bude v souladu s relací  „stáří-opotřebení-kupní cena“, bude požadována přiměřená úhrada této kontroly + cestovné (v tomto případě  plus 2 x 60 km tam a zpět)
Na místě samém pak čekal zaparkovaný dieselový Renault Espace 4. řady ( roky 2002 až 2014) někdy z roku 2006 či 7 podle signatur na sklech a předních reflektorech)  s motorizací 3,0 dCi a šestistupňovým automatem.

Nějaká recenze vozidla:  
https://www.tipcars.com/magazin/odborne-recenze/renault-espace-iv-gen-vrtosivy-kral-prostoru.html

Konkrétně naftová V 6 – článek z roku 2014 : https://www.tipcars.com/magazin/poradna/ojety-renault-espace-iv-jaky-je-naftovy-sestivalec.html

Podle nálepky za zadním sklem dovoz (Německo, Rakousko?)
Kůže, klima,navigace, litá kola.
Obecně (dle zkušeností vlastníků, prezentovaných na internetu) jedna z nejhorších možných kombinací.
Byť tyto články  vždy bereme s velkou rezervou.

„Kolik jste za to dal?“
„No, 62 tisíc! A říkal mi, že je to úplně v pořádku.“
„A co to dělá?“
„Převodovka BLBĚ řadí…A v servisu mi řekli, že se může kdykoliv vysypat.“
„Co byste s tím chtěl dělat?“
„Vrátit to…“

Hmmm, to auto nové stálo tak (asi, nehledal jsem hned  nic v ceníku roku 2006) přes milion.
Jen pro zajímavost – s motorem 3,0 dCi a automatem  R Espace v roce 2003 začínal na ceně 1 275 000 Kč, takže těch 62 tisíc je necelých 5 %  ceny nového vozu.
Tak to jsem sám zvědav.
Podobné vozidlo bych se sám  koupit neodvážil, byť mám (při vší úctě k ostatním lidem) mnohem větší schopnosti posoudit jeho stav a možnou další životnost.

„Tak nevím, jestli to chytne.“
„Jak dlouho stojí?“
„Asi měsíc.“
„Má to nějakou servisní knížku, třeba i nedopsanou?“
Chvíle hledání v přihrádce u spolujezdce.
„Asi nemá…“

Motor chytá na první pokus.
Trošku kucká, je zřejmé, že má něco za sebou, ale nekouří a volnoběh má po krátké chvíli  docela pravidelný.
Pohled na palubní desku. Stav kilometrů asi 254 tisíc.
Připojuji diagnostický přístroj.
U Renaultu je to vždycky boj vzhledem k desítkám různých verzí a kombinací software a motorizací.
3 chyby zapsané  v jednotce vstřikování – vadné žhaviče.
Jednotka automatické převodovky nevykazuje žádnou chybu, podobně jako všechny jednotky ostatní.
„Jdeme to projet!“
Leju  ještě do nádrže naftové aditivum VIF ve zvýšené koncentraci.
Na první pohled žádný problém.
Plynulý rozjezd, žádné rázy ani při přeřazení, ani při změně způsobu jízdy (vpřed, vzad, neutrál…)
„To dělá jen z trojky na čtyřku!“
„Bodejť by ne, tam to asi  bude nejčastější přeřazování  ve městě a „kolem komína“  a jestli nikdo nikdy neměnil náplň  což asi neměnil, jsme někde  na konci životnosti převodovky.“

Zkušební jízda v délce kolem 40 možná 50  km.
Maximální rychlost cca  160 km/h.
Kdykoliv to však popřu a řeknu, že jsem si to vymyslel,aby byl příspěvek zajímavější.
Na běžné silnici je povoleno max. 90.km/h a všichni to samozřejmě dodržujeme!
Střídání režimů – padesátka v obci,  „kick down“ prudká akcelerace, přepnutí na sekvenční řazení a manuální změna převodových stupňů…
Testuji ještě jízdu na tempomat (drží rychlost, otáčky motoru  se při konstatní rychlosti nemění a automat se nepokouší přeřazovat nahoru a dolů.
Při přeřazování mezi dvěma převodovými  stupni někde kolem 60-70 km/h není opravdu přechod ideálně plynulý, občas je cítit jakési „pocuknutí“, při plné akceleraci pod plynem pak zase jako když lehce „proklouzne“ spojka.
Ale nic, co by z mého pohledu nějak narušovalo jízdní komfort.
Pak se znovu  podívám na toho čtvrt milionu km na palubovce a říkám si  na ty kilometry furt dobrý, co by tam chce  pán proboha reklamovat?

„A mohl byste tam třeba napsat to cukání?“
„Nemohl, stav auta i převodovky odpovídá nájezdu kilometrů. Ten automat má reálnou technickou životnost do nějaké případné repase tak maximálně 350 tisíc kilometrů, se zavřením obou očí 400 tis. pokud byla včas a kvalitně měněna náplň převodovky.
Jestli to nikdo neměnil (což je vysoce pravděpodobné) , tak je rozhodně  fajn, že to ve 250 tisících kilometrech ještě takto řadí a jede…
Nechte zkontrolovat a vyměnit žhaviče a  taky nechte vyměnit náplň v tom automatu. Někde, kde to umí udělat, ideálně s proplachem.
Pak se večer pravidelně modlete a když všechno půjde dobře, najede to auto ještě tak 50 tisíc a když to půjde líp tak 100 tisíc  nebo ho dřív sežere rez.“
„Ale to by stálo tak 10 tisíc, ne?“
„No, vy si koupíte velké auto s dost vysokým nájezdem  za 60 tisíc korun  a chtěl byste jen jezdit bez jakýchkoliv dalších investic do údržby?
Žhaviče, přední a zadní brzdové destičky…to je tak zhruba, střeleno od pasu s prací tak  5 tisíc „v garáži“, výměna oleje v převodovce s proplachem kolem 12…do dvaceti se určitě vejdete i s výměnou oleje v motoru a všech filtrů – ta klima odporně smrdí – ale chladí dobře.. Máte taky  kliku, že na krytu motoru je barvou napsáno „rozvody 220 000“ , tomu bych docela i věřil, když to tam v minulosti servisák pracně napsal… „

(interval výměny rozvodů je u naftové V6 200 tis.km)
Vpředu  sem tam něco zaklepe na nerovnostech, nejspíš čep na nápravě. Chce to  ještě podrobnou kontrolu podvozkových dílů a jejich vůlí na zvedáku…
Jinak celkově stav a opotřebení odpovídá stáří vozu a jeho kupní ceně.
Tady není CO reklamovat, všechno je to úměrné a obvyklé provozní opotřebení.

Pro klidné svědomí ještě nechám motor po zastavení  delší  chvíli běžet, vypnu klimatizaci, občas lehce přidám „plyn“  a kontroluji průběh teploty chladicí kapaliny a sepnutí ventilátoru „sahary“.
Teplota chladicí kapaliny se drží kolem 90 stupňů, po nějaké době vystoupá k cca 94 kdy sepne teplotní čidlo a rozběhne se pomocný ventilátor za chladičem (tzv. „sahara“)
Vše se jeví v pořádku.
Opětovné načtení chyb v diagnostice – znovu  chyby „vadné žhaviče“.
V převodovce ani stopa po nějakém chybovém hlášení.

ZÁVĚR z toho celého?

Ojetý vůz nemůže mít nikdy vlastnosti vozu nového.
Je to logické, protože pak by (ad absurdum) nikdo nekupoval vozy nové.
Kdybych věděl, kde se dá koupit za 6 % ceny nového vozu např.  hodně ojeté Maserati  – ovšem ve stavu nového vozu a nevyžadující žádnou větší údržbu, nejezdil bych Fordem Focus…

 

Reklamy

9 komentářů: „Situace „naruby“ se zakoupenou ojetinou

  1. Rád čtu tady ty příběhy. Vždycky si vzpomenu jak jsme před pěti lety sháněli s Auto AZ Consulting Ford Mondeo. Do dnešních dnů auto slouží bez opravy v podstatě jen s údržbou (oleje, filtry, desky, kotouče, apod.). Dneska je mu deset let, ale snažím se, aby vypadalo jako na těch pět, když jsme ho sehnali.

      1. Mimochodem, když už se takhle „vidíme“ – nevíte, co se stalo se servisem 67 v Ostrovačicích u D1? Kdysi, po koupi Mondea, jsem tam na Vaše doporučení dělal rozvody. Práce byla výborná, zákaznický přístup příšerný a dnes je zavřeno :-/

      2. Aha, díky. Mám sice blíže „svůj“ neznačkový servis a jezdím taky do Carentu v Brně, ale kdybych náhodou někdy potřeboval, tak ať vím, kde hledat kvalitu. Už tenkrát byl v „šedesát sedmičce“ zákaznický přístup hrozný. Nedodrželi termín opravy, telefonická a e-mailová komunikace nemožná. Práce byla ale provedená výborně. Zkrátka jsem se v nich nevyznal.
        Zvláště před STK jezdím na prohlídku do neznačkového i značkového podle hesla „víc hlav víc ví a vícero očí více vidí“ 🙂

  2. Tak za ty penize to vypada na jeste cekem slusnou ojetinu. 🙂
    Neodpravi vymena naplne ten automat uplne, pokud se to doted dlouho nedelalo ? Nebo jsou to jen famy ?

    1. Výměna znehodnocené náplně by rozhodně neměla uškodit.
      Ale stejně jako nákup podobného vozidla je i tohle tak trochu „sázka do loterie“,notabene nevíme,zda se s tím v minulosti něco dělalo, když historii není jak a kde ověřit.

      Já bych to na svém autě udělat nechal.

      Za cenu „jedničkové“Fabie pán koupil velkoprostorový vůz v dost slušném stavu.

      Problém je, že lidé mají mnohdy pocit, že s klesající hodnotou vozu klesá i finanční náročnost údržby, byť nevím, jak k tomu zjištění vlastně došli.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s